APFM
APFM Actualitat
L'APFM ha participat en la I Trobada d'Associacions Interterritorials de Premsa de l'Estat
L'APFM ha participat en la I Trobada d'Associacions Interterritorials de Premsa de l'Estat

El cap de setmana del 18 al 19 de novembre de 2022 s’ha celebrat a Barcelona la novena edició del Dia de la Premsa Comarcal, coincidint amb els actes de clausura del 40è aniversari de l’Associació de Premsa Comarcal de Catalunya (ACPC). Un centenar de professionals, entre editors i periodistes, varen debatre sobre els reptes i oportunitats del sector, entre els quals hi havia el president i vicepresident de l’APFM, Rafel Puigserver i Bartomeu Caldentey, convidats per l’ACPC. 

El divendres 18 de novembre horabaixa es va celebrar la primera Trobada d’Associacions Interterritorials de Premsa de l’Estat, una iniciativa de l’ACPC que aplegava representants de l’Associació de Mitjans Digitals de la Comunitat Valenciana, l’Associació de la Premsa Local de Menorca, l’Associació de Premsa Comarcal Valenciana, l’Associació de la Premsa Forana de Mallorca i de la xarxa més grossa de mitjans locals del País Basc, Tokikom. Francesc Fàbregas, president de l’ACPC, va destacar en el seu parlament de benvinguda, la importància de poder-se trobar amb col·legues de professió: “Aquí es tracta de crear sinergies i aprendre els uns dels altres. Sense oblidar que junts som molts més forts”, va sintetitzar.

El president de l'Al'associació de Premsa Forana, Rafel Puigserver Pou, va explicar que es van fundar el 1980, i que són “qui millor explica la realitat dels nostres municipis, sense oblidar que fa uns anys vam digitalitzar tots els nostres continguts esdevenint una hemeroteca fonamental de Mallorca”.

Una vegada acabades les presentacions, va arribar el moment de presentacions específiques. El primer a prendre la paraula va ser Gorka Zabaleta, coordinador d’UKT, qui va detallar les eines digitals amb les quals doten als socis de Tokikom, creant “una plataforma especifica perquè els socis poguessin tenir eines per fer front als reptes digitals, siguin editorials o publicitaris, o fins i tot, creant el que hem anomenat La Comunitat, una xarxa social pròpia dins el nostre ecosistema”. Després va prendre el relleu Joan Camp, director de Tirabol, empresa que dota d’eines digitals a moltes capçaleres de l’ACPC.

La jornada de divendres va acabar amb tres parlaments centrats en els ingressos publicitaris. Alaitz Artolazabal, directora general de Tokikom, va detallar les fonts d’ingressos de l’entitat, i com des del 2020 han aconseguit augmentar els ingressos publicitaris a Internet, que és un dels grans reptes del sector, mentre mantenen la captació de les grans campanyes públiques o els petits anunciants privats, i que “el secret està a treballar com si fossin un únic mitjà”. Les darreres conferències del divendres serviren per explicar sinergies publicitàries

El dissabte es dedicà a conèixer aspectes de la intel·ligència artificial aplicada al periodisme, sobretot el de proximitat. El primer tema fou el treball guanyador del Premi de Recerca de l’ACPC 2022 fet per Sanatiago Tejedor, professor de la UAB i Cristina Pulido i que duu per títol La intel·ligència artificial. Futur de la premsa del territori? Tejedor va fer la presentació del projecte, utilitzant diversos exemples on es remarcava la tecnologia utilitzada en mitjans, però on quedava palès que aquesta era “del tot insuficient sense la feina d’un periodista que fos capaç de dotar d’emocions o discriminar els continguts”.

Tot seguit, ha pres la paraula Joxe Rojas, director de comunicació de Tokikom, on ha detallat els passos seguits per l’entitat per “educar les màquines i poder generar algoritmes i processos de biaix, tenint en compte que fem servir l’eusquera, que presenta més dificultats que altres llengües que són més majoritàries, però han aconseguit crear, entre altres, reproductors de veu a text o viceversa, incrustar subtítols o fer transcripcions”.

El següent parlament ha estat Estratègies Digitals per a la premsa local d’Àlex Gutiérrez, cap de la secció de Mèdia al diari Ara, qui ha explicat que un dels factors més importants avui en dia “són els subscriptors, un tema on la premsa comarcal és líder, ara bé, el repte és com aconseguir-los en l'entorn digital més enllà del paper”. Gutiérrez ha apuntat que la solució “és la proximitat i la transparència, altra vegada un entorn on la premsa comarcal ho fa molt bé”.

La jornada ha acabat amb un debat moderat per Santiago Sanchís, president de l'Associació Premsa Comarcal Valenciana, que ha dut per nom Convivència entre paper i digital als mitjans d'informació local i comarcal i en el que han pres part Joan Carles Codolà, Iban Arantzabal, Manuel Furó, Rafel Puigserver i Miquel Àngel Marquès. Les principals conclusions han estat que el paper segueix viu, per diversos factors, com que la taxa de subscriptors en les capçaleres en paper és molt alta, també perquè els ingressos publicitaris continuen sent més rellevants en el paper que en el digital, així com perquè l’experiència de la lectura en paper segueix sent un factor que el lector de premsa comarcal premia.

Després hi hagué la cloenda dels actes del matí amb els discursos d’Oriol Duran, secretari de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, qui va dir que “cal innovar i per fer-ho cal per preparar-se, i aquestes jornades són una mostra immillorable de com fer-ho”. Duran també ha ressaltat “la importància de la Premsa Comarcal per posar en relleu la llengua catalana”.

La diada va acabar amb la festa al Palau de la Música de Catalunya on s’entregaren els premis de Solidaritat de la Premsa Comarcal als estudiants de l’ESO i el Premi d’Honor a la periodista catalana Rosa Maria Calaf.